Informacja dot. zmian w rejestracji działalności gospodarczej
od 31 marca 2009 r.
Z dniem 31 marca 2009 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2009 r. Nr 18, poz. 97), które wprowadzają w życie zasadę „jednego okienka” w zakresie rejestracji działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorców na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z zasadą „jednego okienka” przedsiębiorca, będący osobą fizyczną, składa jeden zintegrowany wniosek EDG - 1 w urzędzie gminy właściwym ze względu na swoje miejsce zamieszkania.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON)
- zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Wniosek o wpis oraz zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie opłacie podlega.
Dane z wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, organ ewidencyjny niezwłocznie nie późnej niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu przesyła wraz z kopią zaświadczenia do właściwego Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego oraz właściwej jednostki terenowej ZUS-u albo Centrali KRUS-u.
Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej oprócz dotychczasowych danych (oznaczenie przedsiębiorcy, PESEL, miejsce zamieszkania, adres przedsiębiorcy, przedmiot działalności podany zgodnie z PKD, data rozpoczęcia) będzie zawierał również numer NIP przedsiębiorcy, numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej, o ile przedsiębiorca takie posiada.
Do urzędu nie trzeba fatygować się osobiście, wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można wysłać pocztą - listem poleconym, zaś własnoręczny podpis wnioskodawcy musi być poświadczony przez notariusza.
Inną możliwością dostarczenia wniosku jest droga elektroniczna. Wniosek w wersji elektronicznej, powinien być podpisany za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.