Wymogi dotyczące budowy i eksploatacji przydomowych oczyszczalni ścieków (PSOŚ) oraz zbiorników bezodpływowych (SZAMBA)
1. Przydomowe oczyszczalnie ścieków (pojedyncze systemy oczyszczania ścieków)
1. Zgodnie z prawem budowlanym aby zamontować przydomową oczyszczalnię ścieków należy:
· dokonać zgłoszenia budowy w Starostwie Powiatowym – Wydział Budownictwa i Architektury, wraz z mapką sytuacyjną miejsca projektowanej oczyszczalni,
· w Urzędzie Gminy Mieścisko uzyskać zaświadczenie lub informację (pisemną) o braku technicznej możliwości podłączenia do zbiorczej sieci kanalizacyjnej (zaświadczenie / informację przedkłada się w Starostwie wraz z innymi wymaganymi dokumentami),
· po wykonaniu oczyszczalni lub szamba należy taki fakt zgłosić w Urzędzie Gminy w Mieścisku (formularze wniosków w załączeniu, w siedzibie Urzędu),
· Urząd Gminy Mieścisko ma prawo wymagać okazywania dokumentów wywozu osadu,
· właściciel/użytkownik przydomowej oczyszczalni ścieków ma obowiązek udowodnienia, że oczyszczone ścieki zachowują ten sam co system kanalizacji zbiorczej poziom ochrony środowiska (wysokość stężeń została określona w pozwoleniu wodno prawnym dla danej aglomeracji i musi być zbliżona do dopuszczalnych stężeń dla oczyszczalni ścieków) Dz. U. 2017 poz. 1566 Ustawa Prawo Wodne,
· dokumenty potwierdzające zdolności techniczno - technologiczne przydomowej oczyszczalni ścieków co oczyszczalnia główna:
- protokół badawczy z jednostki notyfikowanej danej instalacji , wykonany zgodnie z normą PN-EN-201566-3 w obszarach: wytrzymałości, wodoszczelności, skuteczności oczyszczania, trwałości,
- systemy rozsączania muszą być zgodne z normą DIN4261 (norma zakłada 1 m2 powierzchni rozsączającej na 1 osobę,
- deklaracja właściwości użytkowych wydana przez producenta instalacji,
- Dokumentacja Techniczno Ruchowa instalacji
· każda instalacja w pierwszym roku użytkowania musi mieć wykonane12 badań ścieków surowych i oczyszczonych, dopiero po roku jeśli badania są prawidłowe dopuszcza się wykonanie 4 badań w roku.
· Gmina musi dysponować wynikami badań ścieków surowych i oczyszczonych, oraz dokumentem potwierdzającym wywóz osadu zgodnie z terminem określonym w Dokumentacji Techniczno Ruchowej
· powyższe instalacje muszą mieć wykonany serwis techniczny
· kopia wyników tego serwisu musi zostać przedłożona w Urzędzie Gminy raz do roku
· wyniki badań właściciel/użytkownik powinien przechowywać przez 5 lat
2. Zbiorniki bezodpływowe – szamba
1. Zgodnie z przepisami budowa szamba bezodpływowego wymaga zgłoszenia budowy w Starostwie Powiatowym.
2. Po wybudowaniu szamba należy taki fakt zgłosić w Urzędzie Gminy w Mieścisku .
3. Posiadacz szamba winien mieć podpisaną umowę na wywóz ścieków z podmiotem posiadającym zezwolenie Wójta Gminy Mieścisko na działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych.
4. Urząd Gminy Mieścisko ma prawo wymagać okazywania dokumentów potwierdzających wywóz ścieków. Weryfikacja następuje poprzez porównanie ilości zużytej wody, a odebranych ścieków. W przypadku braku wodomierza głównego (braku wodociągu) przyjmuje się przeciętne normy zużycia wody zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.