GCI : www.gci.miescisko.nowoczesnagmina.pl
Drukuj artykuł
Zamknij okno
Informacje ogólne » Archiwum » Archiwum ogłoszeń

Obwieszczenie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia pn. "Budowa trzech wolnostojących elektrowni wiatrowych w obrębie miejscowości Mieścisko

OBWIESZCZENIE

OSR.6220.2.2012                  WÓJTA GMINY MIEŚCISKO

z dnia 22.04.2013r.

 

Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t. jedn. Dz. U. z 2013r. poz.267), art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) Wójt Gminy Mieścisko zawiadamia strony poprzez obwieszczenie o wydaniu  decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa trzech wolnostojących elektrowni wiatrowych każda o mocy do 2,0 MW wraz z drogami dojazdowymi, łukami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi i innymi obiektami infrastruktury technicznej zlokalizowanymi na działce ewidencyjnej nr 4/1 – 1 szt. oznaczona jako EW 1,  na działce ewidencyjnej 133 – 1 szt. oznaczona jako EW 2, na działce ewidencyjnej 148 – 1 szt. oznaczona jako EW 3 w obrębie miejscowości Mieścisko Gmina Mieścisko. Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmowało będzie również przebudowę istniejącej drogi na odcinku ok.  148 m położonej na działce nr ewid. 132 obręb Mieścisko prowadzącej do elektrowni wiatrowej ozn. jako EW2 oraz istniejącej drogi na odcinku ok. 929 m zlokalizowanej na działce ewid. nr 145 obręb Mieścisko prowadzącej do turbiny wiatrowej ozn. jako EW 3. Planowane elektrownie wiatrowe zostaną przyłączone za pośrednictwem elektroenergetycznej linii kablowej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego” której treść podaję poniżej:

Mieścisko dn. 03.04.2013r.

 

OSR.6220.2.2012

 

DECYZJA 

 

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

ZGODY NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

 

            Na podstawie art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2013r.  poz. 267), art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4  i art. 61 ust 2 w związku z art. 82 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z 2008r. ze zm.),  oraz § 3 ust. 1 pkt 6b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. Nr 213 poz. 1397 z 2010r.) w związku z wszczęciem postępowania na wniosek WINDBUD Sp. z o.o. z siedzibą 88-100 Inowrocław, ul. Jacewska 32 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. „Budowa trzech wolnostojących elektrowni wiatrowych każda o mocy do 2,0 MW wraz z drogami dojazdowymi, łukami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi i innymi obiektami infrastruktury technicznej zlokalizowanymi na działce ewidencyjnej nr 4/1 – 1 szt. oznaczona jako EW 1,  na działce ewidencyjnej 133 – 1 szt. oznaczona jako EW 2, na działce ewidencyjnej 148 – 1 szt. oznaczona jako EW 3 w obrębie miejscowości Mieścisko Gmina Mieścisko. Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmowało będzie również przebudowę istniejącej drogi na odcinku ok.  148 m położonej na działce nr ewid. 132 obręb Mieścisko prowadzącej do elektrowni wiatrowej ozn. jako EW2 oraz istniejącej drogi na odcinku ok. 929 m zlokalizowanej na działce ewid. nr 145 obręb Mieścisko prowadzącej do turbiny wiatrowej ozn. jako EW 3. Planowane elektrownie wiatrowe zostaną przyłączone za pośrednictwem elektroenergetycznej linii kablowej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego” po zapoznaniu się z kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz opiniami i uzgodnieniami z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Wągrowcu

 

określam

środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na „Budowa trzech wolnostojących elektrowni wiatrowych każda o mocy do 2,0 MW wraz z drogami dojazdowymi, łukami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi i innymi obiektami infrastruktury technicznej zlokalizowanymi na działce ewidencyjnej nr 4/1 – 1 szt. oznaczona jako EW 1,  na działce ewidencyjnej 133 – 1 szt. oznaczona jako EW 2, na działce ewidencyjnej 148 – 1 szt. oznaczona jako EW 3 w obrębie miejscowości Mieścisko Gmina Mieścisko. Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmowało będzie również przebudowę istniejącej drogi na odcinku ok. 148 m położonej na działce nr ewid. 132 obręb Mieścisko prowadzącej do elektrowni wiatrowej ozn. jako EW2 oraz istniejącej drogi na odcinku ok. 929 m zlokalizowanej na działce ewid. nr 145 obręb Mieścisko prowadzącej do turbiny wiatrowej ozn. jako EW 3. Planowane elektrownie wiatrowe zostaną przyłączone za pośrednictwem elektroenergetycznej linii kablowej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego”

                                              

1.      Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie trzech wolnostojących elektrowni wiatrowych każda o mocy do 2 MW, wysokości wieży elektrowni nieprzekraczającej 105 m, średnicy wirnika do 90 m i maksymalnej mocy akustycznej pojedynczej turbiny nieprzekraczającej 104 dB. W ramach realizacji przedsięwzięcia  zostaną wybudowane elektrownia wiatrowa oznaczona symbolem EW 1 oraz drogi dojazdowe, łuki, place manewrowe, zatoki postojowe i inne obiekty infrastruktury technicznej na działce nr 4/1 obręb Mieścisko,  elektrownia oznaczona symbolem EW 2 oraz  drogi dojazdowe, łuki, place manewrowe, zatoki postojowe i inne obiekty infrastruktury technicznej na działce nr 133 obręb Mieścisko oraz  elektrownia oznaczona symbolem EW 3 wraz z  drogami dojazdowymi, łukami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi i innymi obiektami infrastruktury technicznej na działce nr 148 Gmina Mieścisko, Powiat Wągrowiecki, Województwo Wielkopolskie.

Planowane elektrownie wiatrowe zostaną przyłączone za pośrednictwem podziemnej elektroenergetycznej linii kablowej Średniego Napięcia (SN) 15kV do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Planowane jest również pobudowanie teletechnicznej światłowodowej sieci łączności między siłowniami wiatrowymi oraz głównym punktem zasilania.

Usytuowanie turbin wiatrowych zostanie wykonane z zachowaniem następujących współrzędnych posadowienia siłowni w układzie 1992:

 

EW  (elektrownia wiatrowa)

Nr ewidencyjny działki

Obręb geodezyjny

 

Współrzędna X

 

Współrzędna Y

EW 1

4/1

Mieścisko

543371.98

385221.62

EW 2

133

Mieścisko

542994.51

385388.70

EW 3

148

Mieścisko

542535.29

385753.32

Dopuszcza się przesunięcie turbiny EW 1 o 20 metrów w kierunku północno-wschodnim oraz przesunięcie turbin EW 2 i EW 3 o 20 metrów  w kierunku południowo – zachodnim.

Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmowało będzie również przebudowę istniejącej drogi gminnej na odcinku 148 m położonej na działce132 oraz drogi gminnej na odcinku 929 m zlokalizowanej na działce nr 145 w obrębie Mieścisko.

 

  1. Warunki wykorzystywania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.

 

a)      w fazie realizacji przedsięwzięcia wykonawca robót budowlanych zobowiązany jest zapewnić prawidłowy zgodny z ustawą o odpadach sposób gospodarowania wytworzonymi odpadami.

b)      przy pracach przygotowawczych ziemnych oraz przy zdjęciu warstwy humusu, należy rozdzielić warstwę ziemi urodzajnej od pozostałej. Powstałe z wykopów masy ziemne wykorzystać w miejscu realizacji inwestycji lub złożyć w miejscu wskazanym przez Gminę Mieścisko pod warunkiem, że ich zastosowanie nie spowoduje przekroczeń wymaganych standardów jakości gleby i ziemi.

c)      do realizacji jak również eksploatacji inwestycji należy wykorzystać materiały, które nie będą negatywnie oddziaływać na środowisko.

d)     na etapie eksploatacji przedsięwzięcia należy postępować z ewentualnie powstałymi odpadami zgodnie z ustawa o odpadach.

e)      eksploatację przedsięwzięcia prowadzić z użyciem maksymalnie trzech turbin wiatrowych o mocy nominalnej do 2 MW każda, wysokości wieży elektrowni nieprzekraczającej 105m, średnicy wirnika do 90 m i maksymalnej mocy akustycznej pojedynczej turbiny nieprzekraczającej 104dB.

f)       na granicy działek z zabudową mieszkaniową poziom hałasu emitowany przez elektrownie wiatrowe nie może przekroczyć dopuszczalnych obowiązujących wartości.

g)      rozwiązania techniczno – technologiczne urządzeń mechanicznych elektrowni będących źródłem hałasu winny zapewnić minimalizację poziomu hałasu emitowanego do środowiska.

 

  1. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:

a)      zaprojektować turbiny wiatrowe maksymalnie 3 szt. o mocy do 2 MW każda

b)      wysokość wieży pojedynczej elektrowni nieprzekracza do 105 m

c)      średnica wirnika do 90 m

d)     maksymalna moc akustyczna pojedynczej turbiny nie może przekroczyć 104dB

e)      rozwiązania techniczno-technologiczne urządzeń mechanicznych elektrowni będących źródłem hałasu winny zapewnić minimalizację poziomu hałasu emitowanego do środowiska

f)       pod transformatorami zaprojektować szczelne misy olejowe, umożliwiającą w przypadku ewentualnego wycieku oleju, wyłapanie całej jego zawartości

g)      nie stosować oświetlenia turbin światłem białym. Należy zaprojektować światło średniej intensywności o minimalnej wymaganej przepisami mocy oraz liczbie błysków na minutę.

h)      Zaprojektować budowę elektrowni z gotowych dowożonych elementów, składanych w całość na miejscu, na placach montażowych, co znacznie przyspieszy realizację przedsięwzięcia, a także zmniejszy ilość produkowanych odpadów

 

  1. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska:

Przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładów o zwiększonym ryzyku albo do zakładów o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

  1. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko:

Nie prowadzono postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, ponieważ  z uwagi na skalę i charakter przedsięwzięcia, a przede wszystkim jego odległość od granic państwa, nie będzie ono generować oddziaływań o charakterze transgranicznym.

  1. Zapobieganie, ograniczanie oraz monitorowanie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

6.1.Stwierdzam konieczność przeprowadzenia szczegółowego monitoringu porealizacyjnego, obejmującego cykl roczny, powtarzalny trzykrotnie w ciągu 5 lat po oddaniu elektrowni wiatrowych do eksploatacji w następującym zakresie:

a)      ptaki występujące na obszarze objętym potencjalnym oddziaływaniem w okresie lęgowym – przedmiotem obserwacji powinny być przede wszystkim gatunki ujęte w załączniku I Dyrektywy Rady 2009/147/WE oraz na wykazach Czerwonej Listy Zwierząt Ginących i Zagrożonych Wyginięciem w Polsce i Europie, a także ujęte w wykazie Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt, gatunki średnioliczne, nieliczne, bardzo nieliczne i skrajnie nieliczne (wg zobiektywizowanej skali zawartej w opracowaniu Tomjałoić L., Stawarczyk T. 2003 Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany. Wrocław : PTPP „pro Natura);

b)      ptaki migrujące w okresie ich wiosennych i jesiennych wędrówek oraz ptaki zimujące;

c)      nietoperze występujące na obszarze objętym potencjalnym oddziaływaniem w okresie rozrodu i migracji;

d)     śmiertelność ptaków i nietoperzy wraz z ocena skuteczności odnajdowania ofiar oraz szybkości ich znikania z powierzchni.

6.2.Zgromadzone wyniki monitoringu ornitologicznego i chiropterologicznego zinterpretować, oceniając wpływ inwestycji na populacje ptaków i nietoperzy i ewentualnie zaproponować stosowne działania ratunkowe lub minimalizujące. Wyniki monitoringu ornitologicznego i   chiropterologicznego wraz z interpretacją i oceną wpływu, a także propozycją działań minimalizujących przedstawić w formie pisemnej wraz z kopią na nośniku elektronicznym Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu w postaci raportów cząstkowych z zakończenia rocznych etapów prowadzonego monitoringu porealizacyjnego w ciągu dwóch miesięcy od zakończenia każdego z cykli monitoringowych.

6.3.W terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od uruchomienia inwestycji należy wykonać kontrolne pomiary poziomów hałasu na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie, w warunkach, w których występuje najbardziej niekorzystne oddziaływanie przedsięwzięcia na stan akustyczny środowiska. W przypadku wystąpienia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska, niezwłocznie dokonać niezbędnej korekty nastaw turbiny w taki sposób, aby eksploatacja inwestycji nie powodowała przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określonych w przepisach szczegółowych. Poprawność dokonanych korekt potwierdzić niezwłocznie kolejnymi pomiarami poziomów hałasu. Po dokonaniu ostatecznych korekt  prowadzić okresowy monitoring hałasu na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną w okresie jednego roku. Monitoring ten powinien obejmować pomiary hałasu wykonane nie mniej niż cztery razy do roku, po jednym pomiarze w każdej z pór roku, przy warunkach, przy których wpływ turbin na akustyczny stan jakości środowiska będzie największy, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji, w której grunt będzie zmrożony . Wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz zapisem dokonanych korekt należy przedstawić regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu, Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Wójtowi Gminy Mieścisko w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie po ich wykonaniu.

6.4.Określam pozostałe warunki związane z ograniczaniem i zapobieganiem oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko:

a)      do budowy elektrowni wiatrowych należy zastosować materiały trwałe, nowoczesne, posiadające wymagane prawem atesty;

b)      w trakcie prowadzenia prac ziemnych zabezpieczyć wykopy oraz prowadzić ich regularne inspekcje, pod kątem obecności drobnych ssaków, płazów lub gadów. W przypadku stwierdzenia ich obecności przenieść je w oddalone, bezpieczne i odpowiednie dla danego gatunku miejsce;

c)      podczas wykonywania wykopów pod okablowanie należy zdejmować warstwę urodzajna gleby o miąższości 20-40 cm, magazynować „na odkład” na jednej stronie wykopu, a następnie wykonywać wykop. Po ułożeniu kabli, przy zasypywaniu wykopu grunt zagęścić do pierwotnego stopnia naturalnego zagęszczenia. Do ostatecznego uporządkowania terenu, po zakończeniu budowy wykorzystać zgromadzony humus i rozścielić go na warstwie jałowej. Nadmiar urobku z wykopów wywieźć na obszary zdegradowane, w celu rekultywacji terenów wymagających takich zabiegów na terenie gminy;

d)     prace budowlane należy prowadzić w sposób eliminujący zanieczyszczenia gleb i wód gruntowych np. z powodu wycieku paliwa, olejów z używanych do robót i konserwacji maszyn i urządzeń. Aby zminimalizować niebezpieczeństwo skażenia,

 

zaplecze budowy powinno zostać zorganizowane na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą słabo przepuszczalną;

e)      Konieczne odwodnienia wykopów wykonać metodą igłofiltrów, nie dopuszczając do nadmiernego obniżenia poziomu wody;

f)       Nie dopuszczać do zanieczyszczenia wykopów, zwłaszcza substancjami ropopochodnymi i olejowymi, a w przypadku awarii sprzętu budowlanego zapewnić sposób neutralizacji i minimalizacji negatywnego oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne;

g)      W przypadku uszkodzenia istniejącej sieci melioracyjnej, należy przeprowadzić prace naprawcze, powodujące przywrócenie jej do stanu pierwotnego;

h)       Należy zapewnić odpowiednie warunki sanitarne pracownikom wykonującym prace budowlane i montażowe podczas realizacji inwestycji ( np. poprzez ustawienie ekologicznych kabin TOI-TOI) oraz ustawienie regularnie opróżnianych pojemników na odpady bytowe;

i)        Niedozwolone jest wykonywanie prac remontowych sprzętu budowlanego, takich jak wymiana oleju i inne wymiany elementów maszyn, powodujące powstawanie odpadów niebezpiecznych;

j)        Wszelkie oleje i smary oraz paliwa muszą być przechowywane w szczelnych pojemnikach umieszczonych w przenośnych wannach uniemożliwiających przedostanie się olejów i paliw do gruntu podczas ewentualnego rozszczelnienia się pojemnika;

k)      Odpady powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia należy magazynować selektywnie – niedopuszczalne jest mieszanie ze sobą odpadów, a następnie przekazywać do unieszkodliwiania, odzysku, transportu lub zbierania firmom posiadającym stosowne decyzje lub uzgodnienia;

l)        Odpady związane bezpośrednio z materiałami budowlanymi stosowanymi w trakcie budowy (poza ziemią z wykopów) muszą zostać zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami

m)    Przed zasypaniem wykopów należy każdorazowo dokonać ich oględzin w celu wykluczenia obecności  drobnych ssaków, płazów oraz gadów, które mogły wpaść do wykopów. W przypadku stwierdzenia obecności jakichkolwiek zwierząt należy podjąć działania w celu ich uwolnienia.

n)      Podczas prowadzenia wykopów zwłaszcza pod okablowanie do odbioru mocy z elektrowni prace ziemne w pobliżu ewentualnych krzewów i drzew wykonywać w sposób najmniej dla nich szkodliwy (pnie drzew rosnących w bezpośredniej bliskości projektowanych obiektów należy osłonic tkanina jutową, matami słomianymi lub trzcinowymi lub deskami połączonymi drutem;

o)      Roboty ziemne w obrębie sytemu korzeniowego, w miarę możliwości wykonywać ręcznie lub stosować metodę przewiertu , aby podczas wykonywania prac ziemnych uszkodzenia systemu korzeniowego były minimalne. Zadbać, a by pod koronami drzew nie były składowane materiały budowlane oraz ziemia z wykopów, gdyż uniemożliwia to wymianę gazową między powietrzem i glebą, co w konsekwencji może doprowadzić do zamierania i gnicia korzeni; ponadto wody opadowe mogą wypłukiwać z materiałów budowlanych szkodliwe związki;

p)      Przejazd samochodów i ciężkiego sprzętu oraz prace związane z budową prowadzić w godzinach dziennych;

q)      Zadbać o dobry stan techniczny pojazdów i sprzętu budowlanego w celu zminimalizowania emitowanego hałasu, wibracji oraz nadmiernej emisji gazów podczas spalania paliw w silnikach spalinowych;

r)       Niedopuszczalne jest spalanie odpadów na terenie budowy.

 

  1. Wymogi w zakresie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania na podstawie art. 135 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. – Prawo ochrony środowiska:

Przedsięwzięcie nie należy do kategorii inwestycji, o których mowa w ustawie Prawo ochrony środowiska, dla których istnieje możliwość utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania

 

  1. Stanowisko w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1:

Zgodnie z postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu nr WOO-I.4242.268.2012.KB z dnia 22.01.2013r. nie stwierdza się konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.   

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 23.03.2012r. Firma WINDBUD Sp. z o.o. złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowa trzech wolnostojących elektrowni wiatrowych każda o mocy do 2,0 MW wraz z drogami dojazdowymi, łukami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi i innymi obiektami infrastruktury technicznej zlokalizowanymi na działce ewidencyjnej nr 4/1 – 1 szt. oznaczona jako EW 1,  na działce ewidencyjnej 133 – 1 szt. oznaczona jako EW 2, na działce ewidencyjnej 148 – 1 szt. oznaczona jako EW 3 w obrębie miejscowości Mieścisko Gmina Mieścisko. Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmowało będzie również przebudowę istniejącej drogi na odcinku ok. 148 m położonej na działce nr ewid. 132 obręb Mieścisko prowadzącej do elektrowni wiatrowej ozn. jako EW2 oraz istniejącej drogi na odcinku ok. 929 m zlokalizowanej na działce ewid. nr 145 obręb Mieścisko prowadzącej do elektrowni wiatrowej ozn. jako EW 3. Planowane elektrownie wiatrowe zostaną przyłączone za pośrednictwem elektroenergetycznej linii kablowej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego”

Wszczynając postępowanie zgodnie z art. 74 ust. 3  ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko powiadomiono strony postępowania o jego wszczęciu w formie obwieszczenia, które umieszczono stronie internetowej www.miescisko.bip.net.pl oraz wywieszono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Mieścisko oraz tablicach ogłoszeń wsi Mieścisko, Budziejewko, Podlesie Kościelne. Planowane do realizacji przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko     ( Dz. U. Nr 213 poz. 1397 z 2010r.) zaliczane jest do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport o oddziaływaniu na środowisko może być wymagany. W związku z art. 63, 64 i 65 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227ze zm.) przeprowadzono  postępowanie w sprawie ustalenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. W związku z powyższym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem NR WOO-I.4240.233.2012.KL z dnia 24.04.2012r.  oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wągrowcu wydając stosowną opinię sanitarną  nr ON.NS-72/3-15)/12 z dnia 24.04.2012r. opowiedzieli się za koniecznością przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz określili zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 16.05.2012r. do Wójta gminy Mieścisko wpłynął wniosek złożony przez fundację Instytut Kajetana Koźmiana z Warszawy o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym w sprawie dotyczącej realizacji w/w przedsięwzięcia. Złożony wniosek spełniał wszystkie kryteria formalne zgłoszenia uczestnictwa organizacji ekologicznych na prawach strony w postepowaniu wymagającym udziału społeczeństwa w związku z powyższym Wójt Gminy Mieścisko postanowieniem nr OSR.6220.2.2012 z dnia 25.05.2012r. dopuścił Fundację Instytut Kajetana Koźmiana do udziału na prawach strony w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje powyższego przedsięwzięcia. Z uwagi na fakt, iż liczba stron w prowadzonym postepowaniu przekraczała 20 zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.) zastosowano zapis art. 49 Kpa oraz pouczono wnioskodawcę , że będzie powiadamiany o decyzjach i innych czynnościach w niniejszym postepowaniu administracyjnym w formie obwieszczeń, które będą publikowane na stronie internetowej www.miescisko.bip.net.pl oraz wywieszane na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Mieścisko a także na tablicach ogłoszeń wsi w obrębie których przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane. Wydane przez Wójta Gminy Mieścisko postanowienie w sprawie dopuszczenia Fundacji Instytut Kajetana Koźmiana zostało doręczone wnioskodawcy pisemnie za dowodem doręczenia oraz w formie obwieszczenia zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu.        

Wójt Gminy Mieścisko, biorąc pod uwagę opinie organów opiniujących oraz możliwość negatywnego wpływu realizowanego przedsięwzięcia na środowisko – hałas, pola elektromagnetyczne, jak również pojawienie się konfliktów społecznych postanowieniem nr OSR.6220.2.2012 z dnia 29.05.2012r. stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania powyższej inwestycji na środowisko oraz nałożył na Inwestora obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. O wydanym postanowieniu strony postępowania zostały powiadomione w formie obwieszczenia, które zostało umieszczone na stronie internetowej, wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Mieścisko oraz na tablicach ogłoszeń miejscowości Mieścisko, Budziejewko, Podlesie Kościelne.

W dniu 04.06.2012r. zgodnie z zapisem art. 69 ust. 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Mieścisko postanowieniem nr OSR.6220.2.2012 zawiesił postępowanie w sprawie wydania przedmiotowej decyzji środowiskowej do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. O wydanym postanowieniu poinformowano strony w formie stosownego obwieszczenia, którego treść zamieszczono na stronie internetowej Urzędu Gminy Mieścisko oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Mieścisko i tablicach ogłoszeń miejscowości Mieścisko, Budziejewko, Podlesie Kościelne. Inwestor w dniu 31.10.2012r. przedłożył w trzech egzemplarzach raport o oddziaływaniu na środowisko projektu zespołu trzech elektrowni wiatrowych planowanych wraz z infrastrukturą techniczna w Gminie Mieścisko, obręb Mieścisko sporządzony przez zespół pod kierunkiem dr inż. Wojciecha Zyski - biegłego w zakresie ochrony przyrody Ministra Środowiska nr 1358 oraz Wojewody Zachodniopomorskiego nr P014. Mając powyższe na uwadze Wójt Gminy Mieścisko postanowieniem OSR.6220.2.2012 z dnia 02.11.2012r. wznowił postępowanie administracyjne w niniejszej sprawie. O wydanym postanowieniu strony zostały powiadomione poprzez obwieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy Mieścisko oraz tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy Mieścisko i miejscowościach Mieścisko, Budziejewko, Podlesie Kościelne.

Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko Wójt Gminy Mieścisko wystąpił z pismem OSR.6220.2.2012 z dn. 02.11.2012r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wągrowcu o stosowną opinię.

Pismem WOO-I-4242.268.2012.KB z dnia 05.12.2012r.  Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu poinformował inwestora o konieczności uzupełnienia raportu o niżej wymienione kwestie związane z  zakresem ochrony przed hałasem, ochrony przyrody, gospodarki odpadami i odniesieniem się do art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r., Nr 199, poz. 1227 ze zm.) oraz wyjaśnieniem, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w "Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry".

Pismem z dnia 19 grudnia 2012r. inwestor przedłożył Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu uzupełnienie do raportu o oddziaływaniu na środowisko projektu zespołu 3 elektrowni wiatrowych planowanych wraz infrastrukturą techniczną w Gminie Mieścisko, obręb Mieścisko wykonane pod kierunkiem dr inż. Wojciecha Zyska.

W dniu 27.11.2012r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wągrowcu wydał opinię sanitarną nr ON.NS-72/4-11/12, w której zaopiniował warunki w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Postanowieniem WOO-I.4242.268.2012.KB z dnia 22.01.2012r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uzgodnił realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie 3 elektrowni wiatrowych o mocy do 2 MW każda na działkach nr 4/1,133 oraz 148   w obrębie Mieścisko, wraz z drogami dojazdowymi, łukami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi i innymi obiektami infrastruktury technicznej zlokalizowanymi w Gminie Mieścisko. W dniu 31.01.2013r. obwieszczeniem Wójta Gminy Mieścisko powiadomiono społeczeństwo o rozpoczęciu procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania w/w decyzji wyznaczając termin składania uwag i wniosków od 15.02.2013r. do 07.03.2013r. Obwieszczenie podano do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy Mieścisko, wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Mieścisko oraz w miejscowości Mieścisko, Budziejewko, Podlesie Kościelne. W obwieszczeniu wskazano informację o możliwości i miejscu składania uwagi wniosków oraz miejscu wyłożenia dokumentacji do wglądu. Udostępniona została cała dokumentacja wraz ze wszystkimi uzupełnieniami do raportu o oddziaływaniu na środowisko.  W w/w terminie do Wójta Gminy Mieścisko nie wpłynął żaden wniosek, ani żadna uwaga związana z realizacją przedmiotowej inwestycji. W dniu 02.04.2013r. wpłynął wniosek   mieszkańców, których domy usytuowane są przy ul. H. Sawickiej w Mieścisku wyrażający sprzeciw dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie trzech elektrowni wiatrowych. Mieszkańcy uzasadnili swój wniosek obawami, że hałas emitowany w czasie pracy elektrowni będzie większy niż zakładany w przedłożonym przez inwestora raporcie, powołując się na informacje uzyskane od osób zamieszkujących w pobliżu takich instalacji oraz że inwestycja spowoduje spadek wartości nieruchomości znajdujących się w pobliżu elektrowni wiatrowych. Złożony wniosek został podpisany przez osoby, które za wyjątkiem jednej, nie są stronami w sprawie, a więc należy je traktować jako osoby, których prawny interes zabezpiecza art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa  w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227 ze zm.), zgodnie z którym został wyznaczony termin składania uwag i wniosków, w którym to mogli wypowiedzieć się wszyscy zainteresowani. W wyznaczonym terminie, tak jak już wcześniej wspomniano, nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski. Zgodnie więc z zapisem art. 35 cytowanej ustawy uwagi i wnioski złożone po upływie wyznaczonego terminu pozostawia się bez rozpatrzenia.      

Wójt Gminy Mieścisko zawiadomieniem nr OSR.6220.2.2012 z dnia 08.03.2013r. w formie obwieszczenia poinformował strony o zakończeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Obwieszczenie podano do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Gminy Mieścisko, wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Mieścisko oraz w miejscowości Mieścisko, Budziejewko, Podlesie Kościelne. W zawiadomieniu zawarto informacje o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia cię co do zebranych dowodów i materiałów w terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia. W związku z powyższym, zgodnie z art. 10 Kpa zapewniono stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwiono im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz złożenie wniosków i uwag. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski, poza pismem z dnia 02.04.2013r. o którym wspomniano powyżej, gdzie wśród  złożonych podpisów, podpis również złożyła osoba, która jest stroną w niniejszym postępowaniu. Wniosek wpłynął dzień po wyznaczonym terminie, jednak zgodnie z zapisem art. 57 § 4 Kpa jeżeli koniec wyznaczonego terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni. Mając powyższe na uwadze  uznano, że przedmiotowe pismo wpłynęło w terminie.  Dokonując analizy złożonego wniosku ze względu na interes strony ustalono, że strona jest współwłaścicielem działek nr 8 i 6/1 obręb Mieścisko, na które będzie oddziaływać inwestycja w postaci ewentualnego hałasu, a same działki, użytkowane są rolniczo. Ze złożonego pisma, które podpisała strona postępowania wynika, że jej sprzeciw dotyczy  obawy o oddziaływanie inwestycji w postaci hałasu na działkę, na której zamieszkuje, a nie na działki rolne, których jest współwłaścicielem. Z przedstawionych przez inwestora opracowań i wyliczeń, które zostały pozytywnie uzgodnione z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Wągrowcu oraz Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu wynika, że wytwarzany podczas pracy elektrowni hałas nie będzie negatywnie oddziaływał na działki przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe w rejonie Osiedla Młodych w Mieścisku a co za tym idzie również budynki mieszkalne w rejonie ulicy H. Sawickiej. Na działkach nr 8 i 6/1 użytkowanych rolniczo natężenie hałasu wahać się będzie w granicach 45 – 40dB, a same działki ze względu na ich rolniczy charakter nie są objęte ochroną akustyczną. Ponadto ze względu na sposób użytkowania i związane z tym czasowe przebywanie na ich terenie ludzi można założyć, że oddziaływanie to będzie znikome. W promieniu 550 metrów od miejsc planowanych lokalizacji elektrowni wiatrowych brak jest gruntów, które w obowiązujących planach zagospodarowania przestrzennego określono jako budowlane. Stąd użytkowanie gruntów w dotychczasowy sposób tj. pod uprawy rolne, nie spowoduje spadku ich wartości.  

W niniejszym postępowaniu  zabezpieczono interes osób będących właścicielami nieruchomości objętych ochroną akustyczną ( nieruchomości zamieszkałych), znajdujących się w pobliżu planowanej inwestycji poprzez zobowiązanie inwestora do przeprowadzenia kontrolnych badań hałasu na zasadach określonych w pkt 6.3 niniejszej decyzji.    

Przeprowadzone postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach miało na celu analizę oddziaływań środowiskowych oraz zbadanie zgodności z wymogami prawnymi w zakresie ochrony środowiska planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie trzech wolnostojących elektrowni wiatrowych każda o mocy do 2,0 MW wraz z drogami dojazdowymi, łukami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi i innymi obiektami infrastruktury technicznej zlokalizowanymi na działce ewidencyjnej nr 4/1 – 1 szt. oznaczona jako EW 1,  na działce ewidencyjnej 133 – 1 szt. oznaczona jako EW 2, na działce ewidencyjnej 148 – 1 szt. oznaczona jako EW 3 oraz przebudowę istniejącej drogi na odcinku ok. 148m położonej na działce nr ewid. 132 obręb Mieścisko prowadzącej do elektrowni wiatrowej ozn. jako EW2 oraz istniejącej drogi na odcinku ok. 929m zlokalizowanej na działce ewid. nr 145 w obrębie miejscowości Mieścisko Gmina Mieścisko.

W trakcie toczącego się postępowania administracyjnego przeanalizowano : rodzaj, skalę i charakter inwestycji, wielkość zajmowanego terenu zakres robót związanych z realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją inwestycji, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000. Przedsięwzięcie realizowane będzie poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie przepisów ustawy z 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r. nr 151 poz. 1220 ze zm.) Najbliżej położonymi obszarami NATURA 2000 są: oddalony o około 9,5 km obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Stawy Kiszkowski PLH300050 oraz oddalony o około 11 km obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Małej Wełny pod Kiszkowem PLB300006. Ocena oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na najbardziej narażone grupy zwierząt tj. ptaki i nietoperze została dokonana głównie na podstawie obserwacji faunistycznych prowadzonych w okresie wrzesień 2011 – wrzesień 2012 w obrębie miejsca realizacji przedsięwzięcia oraz obserwacji wcześniejszych z lat 2009 – 2011. Z przedłożonego raportu wynika, że w granicach działek, gdzie zaplanowano turbiny wiatrowe nie stwierdzono występowania stanowisk grzybów  i roślin objętych ochrona gatunkową oraz że realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie negatywnie na populacje zwierząt w szczególności ptaków i nietoperzy. Obszar realizacji przedsięwzięcia stanowi krajobraz otwarty, użytkowany rolniczo, urozmaicony w niewielkim stopniu wilgotnymi obniżeniami terenu, ciekami wodnymi, co znacznie obniża możliwości występowania dużej bioróżnorodności.  W kierunku północno – zachodnim położony jest kompleks leśny oraz dolina rzeki Wełny. W obrębie terenu objętego przedsięwzięciem nie stwierdzono istotnych szlaków migracyjnych ptaków i nietoperzy. W okresie migracji wiosennej i jesiennej nie odnotowano znaczących koncentracji ptaków migrujących, a gatunki o wysokim stopniu kolizyjności występowały sporadycznie. W strefie do 200m od planowanych turbin nie odnotowano stanowisk lęgowych gatunków nielicznych lub gatunków o wysokiej kolizyjności. Aktywność nietoperzy w trakcie prowadzonego monitoringu nie przekroczyła wartości umiarkowanych, kształtując się głównie w zakresie aktywności niskich. Najbliższe kompleksy leśne oraz szpalery drzew znajdują się w odległości większej niż 200m od planowanych elektrowni wiatrowych. Ze względu na fakt, ze niektóre typy światła przyciągają owady, co z kolei może powodować wzrost aktywności nietoperzy w tych miejscach, nałożono warunek zastosowania odpowiedniego światła o minimalnej mocy i liczbie błysków wymaganych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 czerwca 2003r. w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych (Dz. U. z 2003r. Nr 130, poz. 1193).W otoczeniu planowanego przedsięwzięcia zinwentaryzowano miejsca występowania płazów i gadów chronionych. Z uwagi na zagrożenie jakie dla nich może powodować inwestycja w fazie realizacji – wykopy pod fundamenty, nałożono na inwestora obowiązek zabezpieczenia wykopów przed możliwością dostania się do nich drobnych zwierząt   oraz prowadzenia regularnych kontroli, pod kontem obecności drobnych zwierząt w wykopie, a w przypadku stwierdzenia ich obecności w wykopie do podjęcia działań mających na celu przeniesienia ich w oddalone, bezpieczne i odpowiednie dla danego gatunku miejsce. W celu przeanalizowania rzeczywistego zagrożenia, jakie może powodować przedmiotowa inwestycja dla ptaków  i nietoperzy na etapie funkcjonowania i podjęcia w razie potrzeby działań zapobiegawczych nałożono warunek  przeprowadzenia monitoringu porealizacyjnego w odniesieniu do ptaków i nietoperzy, które są grupą szczególnie narażoną na niekorzystny wpływ tego typu konstrukcji.

Z informacji zawartych w raporcie wynika, iż najbliższe tereny objęte ochrona akustyczna znajdują się w odległości ok. 558m od przedmiotowej inwestycji i stanowią tereny zabudowy jednorodzinnej oraz tereny zabudowy wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego. W raporcie przeanalizowano skumulowana emisje hałasu z uwzględnieniem planowanych do usytuowania dwóch elektrowni wiatrowych zlokalizowanych w odległości ok. 3,5 km od przedmiotowych elektrowni wiatrowych. Analiza akustyczna wykazała, iż na granicy najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie nie występują przekroczenia akustycznych standardów jakości środowiska. W związku z powyższym, przy spełnieniu warunków wpisanych do niniejszej decyzji dotyczących lokalizacji i parametrów technicznych elektrowni, eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku na najbliższych terenach objętych ochrona akustyczna w myśl rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. Nr 120 poz. 826 ze zm.) zarówno w porze dnia, jak i w porze nocy. Z uwagi na fakt, iż przewidywane poziomy hałasu na granicy terenów objętych ochrona akustyczną są zgodnie z przedłożona analizą, zbliżone do poziomów dopuszczalnych, w celu weryfikacji poprawności przyjętych do symulacji założeń, w niniejszym postępowaniu nałożono na inwestora obowiązek przeprowadzenia kontrolnych pomiarów poziomów hałasu na najbliższych terenach objętych ochrona akustyczna zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie, po uruchomieniu inwestycji, w warunkach w których wpływ inwestycji na akustyczny stan jakości środowiska jest największy. Powyższe działanie umożliwi określenie rzeczywistego wpływu przedsięwzięcia na stan akustyczny środowiska w rejonie lokalizacji inwestycji oraz ewentualne podjęcie stosownych działań w przypadku wystąpienia przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu.  W związku z powyższym w przypadku stwierdzenia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku inwestor został zobowiązany do dokonania właściwych korekt parametrów pracy turbin oraz do udokumentowania poprawności przyjętych zmian nastaw w postaci wyników pomiarów poziomów hałasu przedkładanych właściwym organom ochrony środowiska.       

Na podstawie wszystkich złożonych w niniejszym postępowaniu dokumentów oraz uzyskanych uzgodnień, można stwierdzić, że uwzględnienie nałożonych niniejsza decyzją warunków, powinno zabezpieczyć środowisko  przed ewentualnym negatywnym wpływem ze strony planowanego do realizacji przedsięwzięcia. Wszystkie określone  w opinii i uzgodnieniu warunki realizacji przedsięwzięcia zostały przeniesione do sentencji decyzji. Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji decyzji.

 

P O U C Z E N I E

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji o których mowa art. 72 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia, mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Od niniejszej decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Wójta Gminy Mieścisko w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

 

 

 Otrzymują:

1.Inwestor : WINDBUD Sp. z o.o.

   ul. Jacewska 32, 88-100 Inowrocłąw

2.Pozostałe strony postępowania zgodnie z art. 49 kpa

a/a

 

 

                                                                                                                              Wójt Gminy Mieścisko

                                                                                              /-/ Andrzej Banaszyński

Redaktor: Piotr Mnichowski Źródło: Piotr Mnichowski
Utworzony: 2013-04-22 16:04:46 Ostatnia zmiana: 2013-04-22 16:07:37