GCI : www.gci.miescisko.nowoczesnagmina.pl |
|
|
||||||||||||||
Organy » Burmistrz Mieściska » Zarządzenia » 2011
Zarządzenie Nr 34/2011 Wójta Gminy Mieścisko z dnia 7 marca 2011 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu kontroli zarządczej w Urzędzie Gminy Mieścisko Działając na podstawie art. 69 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240) oraz art. 33 ust 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 Nr 142 poz. 1591 ze zmianami), w oparciu o standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych zawarte w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.U. Min. Fin. Nr 15, poz. 84), zarządzam co następuje: §1 Wprowadzam „Regulamin kontroli zarządczej w Urzędzie Gminy Mieścisko” w brzmieniu załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia. §2 Wykonanie zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy §3 Zarządzenie obowiązuje z dniem podjęcia. Wójt Gminy Mieścisko /-/Andrzej Banaszyński Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 34/2011 Wójta Gminy Mieścisko z dnia 7 marca 2011roku Regulamin Kontroli Zarządczej w Urzędzie Gminy Mieścisko §1 Kontrola zarządcza w Urzędzie Gminy Mieścisko stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. §2 Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności: a. Zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi; b. Skuteczności i efektywności działania; c. Wiarygodności sprawozdań; d. Ochrony zasobów; e. Przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania; f. Efektywności i skuteczności przepływu informacji; g. Zarządzania ryzykiem; §3 Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o: a. Wójcie – należy przez to rozumieć – Wójta Gminy Mieścisko, b. Gminie – należy przez to rozumieć –Gminę Mieścisko, c. Urzędzie – należy przez to rozumieć – Urząd Gminy Mieścisko. §4 W Urzędzie wdraża się standardy kontroli zarządczej w następujących obszarach: I. Środowisko wewnętrzne; II. Cele i zarządzanie ryzykiem; III. Mechanizmy kontroli; IV. Informacja i komunikacja; V. Monitorowanie i ocena; I. Środowisko wewnętrzne §5 1. Właściwe środowisko wewnętrzne jest fundamentem dla pozostałych elementów kontroli zarządczej. 2. Odpowiednie warunki wewnętrzne wyrażać się mają w: a. Przestrzeganiu wartości etycznych w jednostce: b. Posiadaniu odpowiednich kompetencji zawodowych przez pracowników; c. Istnieniu odpowiedniej struktury organizacyjnej jednostki; d. Praktyce identyfikacji zadań wrażliwych; e. Właściwym powierzaniu obowiązków; §6 Pracownicy samorządowi świadomi są wartości etycznych obowiązujących w Urzędzie, określonych w: a. Ustawie o pracownikach samorządowych; b. Regulaminie pracy Urzędu Gminy Mieścisko; c. Kodeksie etycznym pracowników Urzędu Gminy Mieścisko d. Indywidualnych zakresach obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności. §7 1. Nabór nowych kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze jest otwarty i konkurencyjny. 2. Proces zatrudniania pracowników, prowadzący do wyboru najlepszego kandydata, określony został poprzez Instrukcję w sprawie zasad przeprowadzenia rekrutacji pracowników samorządowych. §8 1. Teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracowników po raz pierwszy podejmujących pracę na stanowisku urzędniczym określono w Zarządzeniu w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania służby przygotowawczej i organizowania egzaminu kończącego tę służbę 2. Odpowiedni poziom kompetencji zawodowych zatrudnionych w Urzędzie pracowników zapewniają identyfikacja potrzeb oraz planowanie i ocena skuteczności szkoleń, w których uczestniczą pracownicy Urzędu. 3. Praca urzędnika podlega ocenie, zgodnie z Zarządzeniem w sprawie sposobu i trybu dokonywania okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych stanowiskach urzędniczych. §9 1. Na elementy dokumentacji struktury organizacyjnej Urzędu składają się: Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Mieścisko oraz opisy stanowisk pracy. 2. Dokumenty te stanowią nie tylko podstawę doboru i rekrutacji nowych pracowników, ale również fundament całego systemu zarządzania kadrami. §10 1. Delegowanie uprawnień i obowiązków warunkuje prawidłowe i sprawne zarządzanie jednostką. 2. W Urzędzie obowiązuje zasada pisemnego delegowania uprawnień poszczególnym pracownikom. Uprawnienia pracowników Urzędu zawarte są w Regulaminie organizacyjnym Urzędu Gminy Mieścisko oraz w indywidualnych zakresach obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności. Upoważnienie może mieć również formę indywidualnego odrębnego dokumentu. Przyjęcie upoważnienia pracownik potwierdza podpisem. 3. W Urzędzie prowadzony jest rejestr udzielonych upoważnień i pełnomocnictw. II. Cele i zarządzanie ryzykiem §11 1. Zarządzanie ryzykiem służyć ma zwiększeniu prawdopodobieństwa osiągnięcia celów jednostki. 2. W ramach zarządzania ryzykiem należy: a. Określać misję jednostki; b. Określać cele i zadania jednostki; c. Monitorować i oceniać realizację zadań; d. Dokonywać identyfikacji ryzyka; e. Analizować ryzyko; f. Określać reakcje na ryzyko i działania zaradcze; §12 Zadania własne gminy określone są ogólnie w ustawie o samorządzie gminnym oraz w przepisach szczegółowych. §13 Misja Urzędu określona została w przyjętej Polityce Jakości Urzędu Gminy Mieścisko i wynika z określonego w ustawie zakresu działania gminy. §14 Zasady określania szczegółowych celów i zadań, zarządzania ryzykiem związanym z ich realizacją, jak również sposób oceny stopnia osiągnięcia założonych celów i zadań określone zostały w odrębnej „Instrukcji w sprawie ustalenia zasad określania celów i zadań, zarządzania ryzykiem związanym z ich realizacją oraz oceny stopnia ich osiągnięcia w Urzędzie Gminy Mieścisko” – stanowiących załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu. III. Mechanizmy kontroli §15 W jednostce wprowadza się następujące mechanizmy kontroli zarządczej: a. Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej; b. Nadzór; c. Ciągłość działalności: d. Ochrona zasobów; e. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych; f. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych; §16 1. Na dokumentację systemu kontroli zarządczej składają się wdrożone i obowiązujące w Urzędzie : a. Procedury wewnętrzne, b. Instrukcje i wytyczne; c. Zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników; d. Inne dokumenty wewnętrzne; 2. Dokumentację systemu kontroli zarządczej w Urzędzie stanowią również protokoły kontroli. §17 W celu zachowania spójności i dostępności dokumentacji w Urzędzie prowadzone są m.in.: a. Rejestr zarządzeń Wójta . b. Rejestr upoważnień i pełnomocnictw. c. Ewidencja pieczęci urzędowych. d. Rejestr delegacji służbowych krajowych. e. Rejestr delegacji służbowych zagranicznych. f. Rejestr umów. §18 1. Kierownicy poszczególnych referatów, w zakresie ich właściwości rzeczowej, odpowiedzialni są za bieżącą analizę obowiązujących procedur, instrukcji, regulaminów i innych dokumentów wewnętrznych pod kątem ich kompletności i aktualności. 2. Sekretarz Gminy sprawuje nadzór nad spójnością obowiązującej w Urzędzie dokumentacji oraz zapewnia dostępność dokumentacji dla wszystkich osób, którym jest ona niezbędna. Sekretarz zadania te wykonuje przy pomocy kierowników poszczególnych referatów. §19 1. W Urzędzie działa system kontroli, której celem jest zapewnienie prawidłowego wykonywania zadań przez poszczególne komórki organizacyjne. §20 1. Nadzór kierowniczy w Urzędzie obejmuje w szczególności jasne komunikowanie obowiązków, zadań i odpowiedzialności każdemu z pracowników oraz systematyczną ocenę ich pracy. 2. Nadzór nad wykonywaniem zadań prowadzony jest m.in. a. W ramach sprawozdawczości z wykonania budżetu. b. Poprzez analizę stopnia i efektywności wykonania zadań na okresowych spotkaniach kierownictwa Urzędu. c. Poprzez funkcjonujący w Urzędzie elektroniczny obieg dokumentów. d. W ramach bieżącej kontroli funkcjonalnej sprawowanej przez kierowników nad pracą podległych im bezpośrednio pracowników. §21 1. W celu zapewnienia ciągłości działalności Urzędu wprowadzono m.in. a. System planowania urlopów pracowniczych; b. Udokumentowany (wpisany w zakres obowiązków pracownika) system zastępstw pracowniczych, który w sposób stały określa osoby nawzajem się zastępujące. W ramach systemu zastępstw pracownik posiada odpowiednie narzędzia (dostęp do aplikacji, dokumentacji, informacji) umożliwiający wykonanie danego zadania. 2. W Urzędzie dokumentacja jest rejestrowana, znakowana, prowadzona i przechowywana zgodnie z instrukcją kancelaryjną, co pozwala w razie konieczności na sprawne przejęcie spraw przez osobę zastępującą §22 1. Ochrona zasobów w Urzędzie obejmuje zarówno ochronę zasobów materialnych jak również zasobów informatycznych. 2. Obowiązki pracownika wynikające z ochrony zasobów określone są m.in. w: a. Regulaminie pracy. b. Indywidualnych zakresach obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności. c. Polityce bezpieczeństwa danych osobowych w Urzędzie Gminy d. Opisie systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów. e. Opisie systemu informatycznego, zawierającym wykaz programów wraz z charakterystyką i programowymi zasadami ochrony danych. 3. Wymienione w pkt. 2 dokumenty określają m.in. zasady dostępu do zasobów, w tym do zasobów wrażliwych, zarówno w godzinach pracy jak i poza godzinami. 4. Składniki majątku trwałego gminy są zidentyfikowane, wycenione, spisane i odpowiednio oznakowane. 5. Stan zasobów jest okresowo porównywany z zapisami w księgach i innych rejestrach. 6. Zasoby materialne powierzane są poszczególnym pracownikom na podstawie umowy o odpowiedzialności (ewentualnie współodpowiedzialności) materialnej za powierzone mienie. 7. Zasoby Urzędu zabezpieczone są poprzez instalację alarmową funkcjonującą w systemie dyskretnego ostrzegania. 8. Dokumenty archiwalne Urzędu przechowywane są w prawidłowo urządzonym i nadzorowanym archiwum zakładowym. 9. Mienie gminy jest ubezpieczone. §23 Mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych w Urzędzie określone zostały m.in. w następującej dokumentacji: 1. Instrukcja inwentaryzacyjna. 2. Instrukcja kasowa. 3. Instrukcja obiegu i kontroli dokumentów księgowych. 4. Instrukcja ewidencji i poboru podatków i opłat. §24 1. Mechanizmy kontroli systemów informatycznych w Urzędzie obejmują m.in. kontrolę dostępu do zasobów informatycznych (sprzętu, systemu, aplikacji, danych) oraz kontrolę oprogramowania systemowego. 2. Mechanizmy kontroli systemów określa m.in. polityka bezpieczeństwa danych osobowych w Urzędzie Gminy oraz instrukcja określająca sposób zarządzania systemem informatycznym w Urzędzie Gminy. 3. W Urzędzie prowadzona jest ewidencja stosowanych systemów i programów. IV. Informacja i komunikacja §25 1. Bieżące informacje niezbędne do prawidłowej realizacji zadań zapewnia się pracownikom poprzez: a. Bezpośredni dostęp do zasobów internetowych. b. System szkoleń pracowniczych c. Dyżury radcy prawnego. 2. Komunikacja wewnętrzna realizowana jest w Urzędzie poprzez: a. Cykliczne spotkania kierownictwa oraz pracowników. b. Informatyczną sieć wewnętrzną Urzędu. c. Elektroniczny obieg dokumentów PROTON 3. Komunikacja zewnętrzna realizowana jest poprzez: a. Spotkania bezpośrednie z mieszkańcami oraz interesantami. b. System składania skarg i wniosków. c. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu. d. Stronę internetową Gminy. V. Monitorowanie i ocena §26 1. Ocena systemu kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej Urzędu powinna być prowadzona w sposób ciągły. Należy monitorować skuteczność poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej, aby zidentyfikowane problemy na bieżąco rozwiązywać. Za dokonywanie oceny odpowiedzialny jest kierownik komórki organizacyjnej. 2. Przynajmniej raz w roku należy przeprowadzić samoocenę systemu kontroli zarządczej przez osoby zarządzające oraz pracowników komórki organizacyjnej Urzędu. Proces dokonania samooceny oraz jego wyniki należy udokumentować. Załącznik nr 1 do Regulaminu kontroli zarządczej w Urzędzie Gminy Mieścisko Instrukcja w sprawie ustalenia zasad określania celów i zadań, zarządzania ryzykiem związanym z ich realizacją oraz oceny stopnia ich osiągnięcia w Urzędzie Gminy Mieścisko Instrukcja stanowi standardy postępowania przy określaniu celów i zadań oraz przy szacowaniu ryzyka w Urzędzie Gminy Mieścisko. §1 1) Ryzykiem jest zdarzenie o określonym prawdopodobieństwie, którego wystąpienie może mieć negatywny wpływ na realizację założonych celów i zadań w Urzędzie Gminy Mieścisko. 2) Zarządzanie ryzykiem w Urzędzie ma na celu maksymalne zmniejszenie wpływu zidentyfikowanego ryzyka na realizację założonych celów i określonych zadań. §2 Wyróżnić można m.in. następujące obszary ryzyka: 1) Ryzyka wynikające z prowadzonej działalności; 2) Ryzyka zewnętrzne, takie jak zmiany przepisów, polityczne, demograficzne, zakłócenia w działaniu infrastruktury; 3) Ryzyka finansowe, jak zmiana wysokości dochodów, pojawienie się niespodziewanych wydatków związanych z losowym ich charakterem; 4) Ryzyka obejmujące posiadane zasoby; §3 System zarządzania ryzykiem obejmuje: 1) Określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji; 2) Identyfikację ryzyka; 3) Analizę ryzyka; 4) Reakcję na ryzyko; Określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji §4 1) Cele i zadania określane są w co najmniej rocznej perspektywie. 2) Cele i zadania określane są na wspólnym posiedzeniu kierownictwa Urzędu i opracowane zgodnie z arkuszem zestawienia celów i zadań stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji. 3) Za prawidłowe wypełnienie arkusza zestawienia celów i zadań odpowiedzialny jest Sekretarz Gminy. 4) Nadzór nad realizacją celów i zadań sprawują w ramach kontroli funkcjonalnej kierownicy komórek organizacyjnych. Nadzór nad realizacją zadań dokonywany jest również w ramach samokontroli prowadzonej przez poszczególnych pracowników. 5) Miernikiem realizacji celów i zadań jest fakt ich fizycznego (mierzalnego) osiągnięcia, a monitorowanie odbywa się poprzez analizę ryzyka związanego z ich realizacją oraz analizę kosztów w trakcie jak i po końcowym rozliczeniu. 6) Kryteriami oceny realizacji celów są ponadto kryteria oszczędności (koszt realizacji mniejszy od planowanego), efektywności (osiągnięto więcej niż zakładano) i skuteczności (cel lub zadanie zostało osiągnięte zgodnie z założeniami lub w stopniu je przewyższającym). 7) Ocena realizacji celów i zadań dokonywana jest na bieżąco na cyklicznych protokołowanych spotkaniach kierownictwa Urzędu. Identyfikacja i analiza ryzyka, reakcja na ryzyko §5 1) W oparciu o ustaloną listę celów i zadań do realizacji, należy przystąpić do identyfikacji ryzyk występujących w danej komórce organizacyjnej lub na samodzielnym stanowisku pracy. 2) Przy identyfikacji ryzyka uczestniczą wszyscy pracownicy danego referatu. Na samodzielnych stanowiskach pracy identyfikacji ryzyka dokonuje pracownik we współpracy z bezpośrednim przełożonym. 3) Wyodrębnione ryzyka kierownicy Referatów, a w przypadku samodzielnych stanowisk pracy Sekretarz Gminy, przedstawiają na spotkaniu kierownictwa Urzędu, podczas którego dokonywana jest również analiza wyodrębnionych ryzyk. 4) W przypadku ryzyk uznanych za istotne, podejmowane są działania prowadzące do ich minimalizacji. 5) Do każdego ryzyka, o którym mowa w pkt 4, przyporządkowuje się jego właściciela, który odpowiada za zarządzanie nim. Najczęściej właścicielem ryzyka jest osoba odpowiadająca za realizację celu czy zadania. 6) Identyfikacji i analizy ryzyka dokonuje się nie później niż do końca pierwszego kwartału bieżącego roku. §6 W zakresie zarządzania ryzykiem do zadań kierowników komórek organizacyjnych należy: 1) Nie rzadziej niż raz w roku dokonywać identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań komórki; 2) Zidentyfikowane ryzyka poddać analizie mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków; 3) Do każdego zidentyfikowanego ryzyka określić rodzaj wymaganej reakcji (np. tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie); 4) Określić działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia istotnych ryzyk do akceptowalnego poziomu. 5) Monitorować działania wprowadzone w celu minimalizacji ryzyka. Załącznik Nr 1 do instrukcji w sprawie ustalenia zasad określania celów i zadań, zarządzania ryzykiem związanym z ich realizacją oraz oceny stopnia ich osiągnięcia w Urzędzie Gminy Mieścisko Arkusz zestawienia celów i zadań na rok …… Data sporządzenia arkusza …………………………………. Zestawienie celów:
Zadania do celów: Cel nr 1 …………………………………………………………………………………. Zadanie nr 1 ………………………………………………………………………………….. Komórka odpowiedzialna za zadanie …………………………………………………. Osoba odpowiedzialna za zadanie …………………………………………………. Planowany termin rozpoczęcia zadania ………………………………………….……… Planowany termin zakończenia zadania ………………………………………………….. Zadanie nr 2 (wg, powyższego wzoru) Zadanie nr 3 (cd.) Cel nr 2 …………………………………………………………………………………. Zadanie nr 1 ………………………………………………………………………………….. Komórka odpowiedzialna za zadanie …………………………………………………. Osoba odpowiedzialna za zadanie …………………………………………………. Planowany termin rozpoczęcia zadania ………………………………………….……… Planowany termin zakończenia zadania ………………………………………………….. Zadanie nr 2 (wg powyższego wzoru) ……………………………………………… data i podpis sporządzającego zestawienie
|
||||||||||||||||
|